Zaburzenia lękowe w okresie pandemii COVID-19

blog image

Jak radzić sobie z lękiem w czasie pandemii COVID-19?

Okres epidemii sprzyja zaostrzeniu przewlekłych zaburzeń lękowych, a także pojawianiu się nowych objawów. Dzisiaj wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji nowej i nieznanej. Naturalnie powoduje to niepokój i lęk. Niejednokrotnie zaburzenia spełniają kryteria rozpoznania uogólnionego zaburzenia lękowego. Jest to choroba wymagająca odpowiedniego leczenia. Zaburzenie lękowe uogólnione stanowi najczęstsze zaburzenie nerwicowe spotykane w codziennej praktyce lekarza rodzinnego, dwukrotnie częściej występujące u kobiet niż u mężczyzn.

Istnieje narzędzie, mające na celu badanie przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych.

Dla każdego z objawów przypisujemy liczbę punktów. Jeśli dany objaw występował w ciągu ostatnich 2 tygodni:

  • wcale - 0 pkt
  • kilka dni - 1 pkt
  • mniej niż połowę dni - 2 pkt
  • niemal codziennie - 3 pkt

Oceniamy następujące objawy:

  1. uczucie podenerwowania, niepokoju lub napięcia
  2. niezdolność powstrzymania lub zapanowania nad zamartwianiem się
  3. zbyt duże zamartwianie się różnymi kwestiami
  4. trudności w odprężeniu się
  5. niepokój utrudniający siedzenie w jednym miejscu
  6. łatwe wpadanie w gniew lub irytację
  7. obawa, że może zdarzyć się coś strasznego

Wartości wynoszące: 5, 10 i 15 punktów to punkty odcięcia odpowiednio dla: łagodnego, umiarkowanego i ciężkiego lęku.

Jak sobie radzić?

Należy unikać czynników mogących nasilać lęk, takich jak:

  1. kofeina (możliwy silny czynnik nasilający napady lęku)
  2. palenie tytoniu (rzucenie palenia obiektywnie poprawia wyniki uzyskiwane w skali)

Warto zadbać o:

  1. poprawę długości i jakości snu
  2. zwiększenie aktywności fizycznej

W niektórych przypadkach konieczne może okazać się rozpoczęcie leczenia farmakologicznego, które jest bardzo skuteczne, ale zwykle trwa wiele miesięcy.